З історії
ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ
За рішенням ЮНЕСКО роботи по створенню Державного музею-заповідника
А.С.Макаренка розпочалися у 1986 році. Його наукове обґрунтування –
тематико-експозиційний план – було створене колективом лабораторії
А.С.Макаренка при Полтавському державному педагогічному інституті під
керівництвом доцента Л.В.Крамущенко.
Художньо-оформлювані роботи виконали художники полтавського художнього
комбінату під керівництвом заслужених художників УРСР В.М. Батуріна й
О.Т.Щербака та художника А.А. Гонтаря.
1987 були відремонтовані меморіальні будівлі, проведено благоустрій
території.
Урочисте відкриття музею відбулося 25 лютого 1988 року, напередодні
святкування 100-річчя з дня народження видатного педагога.
13 березня 1988 року на території
музею-заповідника відкрито пам’ятник – погруддя А.С.Макаренка. Його автори –
заслужений діяч мистецтв УРСР скульптор М.Ф.Овсянкін та архітектор
Ю.М.Шкодовський.
За роки існування музей відвілали понад 100 тисяч екскурсантів, він став
місцем зустрічей учених-макаренкознавців із різних країн світу.
ІСТОРІЯ СТАНОВЛЕННЯ КОЛОНІЇ
В Полтаві у 1919 році В. Г. Короленком створюється „Ліга порятунку дітей”.
Із 1921 року починає проводитися велика робота з ліквідації безпритульності
комісією у справах неповнолітніх на чолі з Ф.Є. Дзержинським.
У серпні 1920 р А.С.Макаренку запропоновано організувати колонію для
неповнолітніх правопорушників та безпритульних.
Нова колонія мала суттєвий недолік: вона була розміщена на 12 гектарах
сипучого піску, тому сподіватися на пристойні врожаї овочів та зерна не
доводилось. Уже в січні 1921 року Макаренко ставить питання про передачу колонії
зруйнованого маєтку Трепке, що містився за 2 км за р. Коломак.
Коли маєток було передано колонії і отримано певні кошти на відбудову,
розпочалися ремонтні роботи, що розтяглися на 4 роки і завершилися тільки в
кінці 1924 р. Весь час колонія мала 2 маєтки – так звану першу колонію в Трибах
і другу в Ковалівці. У міру відбудови приміщень усе більше вихованців
переводили з першої у другу колонію.
У травні 1926 року колонія імені М. Горького переїжджає у м. Куряж, під
Харковом.
Територію Ковалівської колонії, всі приміщення, землі, разом із засіяним
озиминою великим полем, було передано іншому навчально-виховному закладу – колонії
ім. В. Г. Короленка.
ПІСЛЯ МАКАРЕНКА
Що було на місці колишнього маєтку Трепке після Макаренка, мало хто знає.
Після виїзду Макаренківської колонії в Куряж на її місце прийшла колонія ім. В.Г.Короленка, завідувачем якої був талановитий
педагог Ф.Д. Іванов. Колонія Короленка була в Ковалівці близько 5 років. На жаль, цінний педагогічний досвід колонії ім. В.Г.Короленка не став набутком
нашої педагогічної науки. Ф.Д.Іванов у 1937 році був безпідставно заарештований
і розстріляний, його публікації вилучені з бібліотек, а саме його ім’я піддане
забуттю. Навчально – виховні заклади інтернатного типу, що були потім на цій
території, дитячі будинки та школа-інтернат – взагалі не вивчалися істориками
краєзнавцями.
Колонія імені В.Г.Короленка залишалася в Ковалівці до початку 30-х років,
потім вона була переведена до м. Кобеляк і згодом придбала назву „Дитяче
містечко ім. В. Г. Короленка”.
Після короленківців у колишньому маєтку Трепке в Ковалівці з’явився будинок
для дітей - інвалідів.
На його місце прийшов інший навчально-виховний заклад – дитячий будинок для
„нормальних”, здорових дітей, якому пізніше, у листопаді 1967 року, було
присвоєно ім’я А.С.Макаренко, який було реорганізовано в школу-інтернат у 1976.
1 квітня 1998 року було створено навчально-виховний комплекс сільськогосподарського
профілю ім. А. С. Макаренка, що об’єднав Державний музей-заповідник і
Ковалівську середню школу. Комплекс мав навчально-виховні завдання, та не менш
важливим завданням було зберегти в недоторканності меморіальне місце, музейними
засобами пропагандувати педагогічну спадщину А.С.Макаренка.
У вересні 2001 року навчально-виховний комплекс ім. А.С.Макаренка реорганізовано у Обласний
ліцей-інтернат для обдарованих дітей із сільської місцевості імені
А.С.Макаренка, де і до цього часу підтримуються ідеї педагогічної спадщини
Макаренка та традиції його виховної роботи.
|